czwartek, 10 grudnia 2020

Ogrzewalnia i łaźnia miejska w Oleśnicy - 18 pytań Pawła Bielańskiego


Podczas XXIII sesji Rady Miasta Oleśnicy VIII kadencji, 30 listopada 2020 roku, radny Paweł Bielański złożył zapytanie na temat miejskiej ogrzewalni i łaźni. Jest to kontynuacja pytań, które radny zadał 6 listopada br. Publikujemy wszystkie pytania (łącznie 18) wraz z odpowiedziami.

 
 
 
ZAPYTANIE 
 
złożone przez Pawła Bielańskiego podczas sesji RM
 
Na podstawie Art. 24 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 roku (Dz.U.2019.0. poz.713) wnoszę zapytania w sprawie organizacji miejskiej ogrzewalni i łaźni:

1. Oferta przedłożona przez Oferenta (tu: Stowarzyszenie Służby Ratownicze) z dnia 15.10.2020r. nie spełniała wymogów formalnych stawianych w treści zapytania ofertowego (m.in. nie wskazano lokalizacji lokalu, w którym Oferent planuje prowadzenie miejskiej ogrzewalni i łaźni, nie przedłożono prawa do użytkowania lokalu, nie przedłożono wykazu osób zatrudnionych przez Oferenta do realizacji zadnia oraz uprawnień tych osób do świadczenia usługi). Dlaczego i w oparciu o jaką podstawę prawną do świadczenia przedmiotowej usługi wybrano ofertę, która nie spełniała wymogów formalnych zapytania ofertowego z dnia 8 października 2020r.?

2. Dlaczego w umowie nr 47/2020/USŁ z dnia 29 października 2020 zawartą pomiędzy Gminą Miasta Oleśnicy-MOPS a Stowarzyszeniem Służby Ratownicze nie wskazano lokalizacji miejskiej ogrzewalni i łaźni? Dlaczego umowa nie ma opinii (podpisu) radcy prawnego?

3. Jakie działania podjął burmistrz miasta Oleśnicy w sprawie wyjaśnienia otwarcia miejskiej ogrzewalni i łaźni w lokalu przy ulicy Kolejowej 2 w Oleśnicy, który to lokal był w bardzo złym stanie technicznym i nie spełniał standardów wymaganych prawem dla tego rodzaju działalności? Czy w tej bulwersującej lokalną społeczność sprawie przeprowadzono kontrolę zleconą przez burmistrza?

4. Czy pracownik Urzędu Miasta Oleśnicy lub MOPS był w miejskiej ogrzewalni i łaźni prowadzonej przy ulicy Kolejowej 2 w Oleśnicy w celu kontroli jakości świadczonej usługi? Jakie fakty ustalił przeprowadzając wizję lokalną na miejscu?

5. Czy w związku z faktem, że Wykonawca usługi nie prowadził ogrzewalni i łaźni zgodnie ze standardem minimalnych wymagań koniecznych do prowadzenia ogrzewalni i łaźni określonych w ogłoszeniu z dnia 8 października 2020r. (wymóg ten określono w §1 umowy nr 47/2020/USŁ) zapłata za usługę została wstrzymana lub obniżona?

6. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2018 r. w sprawie minimalnych standardów noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, schronisk dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi i ogrzewalni, w załączniku nr 4 wskazuje: Cyt. "Ogrzewalnia świadczy usługi w okresie od 1 października do 30 kwietnia, przez 7 dni w tygodniu, w godzinach od 18.00 do 8.00 lub przez całą dobę - jeżeli na terenie gminy nie funkcjonuje noclegownia". Dlaczego Gmina Miasto Oleśnica nie wywiązuje się z obowiązku prawnego wynikającego z w/w rozporządzania i uruchamia ogrzewalnię dopiero od 31 października?

7. Dlaczego MOPS Oleśnica nie prowadzi samodzielnie ogrzewalni i łaźni z wykorzystaniem miejskich zasobów lokalowych?

8. Dlaczego dla osób bezdomnych i potrzebujących, którym wydawane są ciepłe posiłki ze sto­łówki w MOPS nie wydzielono miejsca do spożywania posiłków? Osoby te na dzień dzisiejszym przy bardzo niskich temperaturach zmuszone są do spożywania posiłków na zewnątrz budynku stołówki.


ODPOWIEDŹ

dyr. MOPS, Janusza Marszałka 

W odpowiedzi na zapytanie z dnia 27 listopada 2020 r. skierowane za pośrednictwem Przewodniczącego Rady Miasta Oleśnicy do Burmistrza Oleśnicy w sprawie realizacji przez Miasto Oleśnicę zadania polegającego na udzielaniu schronienia osobom bezdomnym w formie ogrzewalni Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Oleśnicy wyjaśnia: 

Ad. 1. Oferta z dnia 15 października 2020 r. złożona przez stowarzyszenie Służby Ratownicze spełniała wszystkie wymogi formalne stawiane w treści zapytania ofertowego, co potwierdziły swymi podpisami na protokole wyboru ofert dwie pracownice Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Oleśnicy, w tym Zastępca Dyrektora MOPS. Do Oferty, o której kopię wnioskował Pan Radny dołączono wszystkie wymagane dokumenty. Kserokopia pisma przewodniego towarzyszącego złożonej ofercie stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego pisma. Ponieważ oferta była kompletna można ją było wybrać i nie było konieczności stosowania żadnej szczególnej podstawy prawnej.

Ad. 2. Przy zawieraniu umowy nr 47/2020/USŁ, z uwagi na szczególne okoliczności, które wskazano w poprzedniej odpowiedzi ustalono, że usługa będzie wykonywana w pomieszczeniach będących w dyspozycji stowarzyszenia Służby Ratownicze w Oleśnicy przy ul. Kolejowej 2 (siedziba Stowarzyszenia). Ponieważ adres występuje w powołanej umowie w części wstępnej nie zachodziła konieczność ujmowania go w dalszej części umowy. Została ona zawarta na bazie wypracowanego i stosowanego w umowach dotyczących prowadzenia ogrzewalni w latach poprzednich projektu, który był zaakceptowany przez Radcę prawnego Ośrodka. Także na wcześniejszych umowach nie umieszczano podpisu Radcy prawnego. 

Ad. 3. Sprawy prowadzenia ogrzewalni w imieniu Miasta Oleśnicy, o czym był Pan Radny informowany w poprzednim piśmie, prowadzi Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Oleśnicy. Kontrola sposobu realizowania usługi oraz postępu prac mających na celu podniesienie standardu pomieszczeń przeznaczonych na jej funkcjonowanie jest prowadzona na bieżąco. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2018 r. w sprawie minimalnych standardów noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, schronisk dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi i ogrzewalni (Dz. U. z 2018 r., poz. 896) nie formułuje obowiązków w tym zakresie. Należy przy tym zauważyć, że powołany przepis wymaga, by osobom korzystającym z ogrzewalni zapewnić stały dostęp do bieżącej ciepłej i zimnej wody a pomieszczenie sanitariatu gwarantowało możliwość przeprowadzenia zabiegów higienicznych. Ogrzewalnia prowadzona przez Służby Ratownicze zapewnia ten wymóg, oferując także możliwość skorzystania z kąpieli pod prysznicem. 

Ad. 4. W ramach działań mających na celu kontrolowanie realizacji usługi ogrzewalnia jest odwiedzana przez Zastępcę Dyrektora oraz Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Oleśnicy. Dotychczas odbyło się kilkanaście wizyt w tym zakresie, zarówno w porze porannej, popołudniowej i wieczornej. Z dotychczasowego doświadczenia nabytego w pracy w obszarze pomocy społecznej można stwierdzić, że korzystającym z tej formy pomocy stowarzyszenie Służby Ratownicze stworzyło warunki, które nie odbiegają od tych, jakie zapewniają inne placówki tego typu. Na podkreślenie zasługuje fakt znaczącego ich poprawienia, jaki nastąpił w ostatnim czasie, bez wstrzymania bieżącej działalności. 

Ad. 5. Zawierając umowę na prowadzenie ogrzewalni obie jej strony były świadome sytuacji, w jakiej zaistniała konieczność zorganizowania ogrzewalni w innym pomieszczeniu, niż wskazane w ofercie. Służby Ratownicze zapewniły korzystającym z tej usługi warunki wymagane w wyżej powołanym Rozporządzeniu. Dokumentacja fotograficzna sporządzona przez Pana Radnego w czasie wizyty w ogrzewalni w pierwszych dniach jej działalności pokazuje stan ścian wewnętrznych po wykonaniu przez Stowarzyszenie prac niezbędnych dla jej uruchomienia. Były to miedzy innymi: doprowadzenie zasilania do bojlera zapewniającego ciepłą wodę oraz likwidacja spękań. Aktualny stan pomieszczeń, w tym tynków znacząco odbiega od sytuacji zastanej przez Pana Radnego. W związku z powyższym nie wstrzymano i nie obniżono zapłaty za świadczoną usługę. 

Ad. 6. Realizację zadania polegającego na prowadzeniu w imieniu Miasta Oleśnicy ogrzewalni dla osób bezdomnych prowadził od początku jej funkcjonowania, to jest od roku 2012, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Oleśnicy. Mimo uregulowań prawnych wskazujących na konieczność prowadzenia placówki tego typu w okresie od 1 października do 30 kwietnia nigdy nie rozpoczynano jej działalności we wskazanym terminie. Wynikało to z warunków pogodowych, które zawsze miały decydujący wpływ na podjęcie decyzji w tym zakresie. Warto zauważyć, że jest to praktyka stosowana przez zdecydowaną większość samorządów gminnych. W opublikowanym na stronie Wojewody Dolnośląskiego Rejestrze miejsc, w których gmina udziela tymczasowego schronienia w schroniskach dla osób bezdomnych, schroniskach dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczych, noclegowniach i ogrzewalniach według stanu na dzień 19 października 2020 roku w Województwie Dolnośląskim na 169 gmin wchodzących w jego skład, usługę prowadzenia ogrzewalni prowadziło tylko 8 z nich. 

Ad. 7. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Oleśnicy w imieniu Miasta Oleśnicy prowadzi ogrzewalnię od 2012 r., mimo braku ustawowego obowiązku realizowania tego typu usługi w tamtym okresie. Podstawą do podjęcia decyzji o zorganizowaniu tej formy wsparcia stanowiła inicjatywa zgłoszona do Burmistrza Oleśnicy przez osoby zaangażowane w pomoc najuboższym mieszkańcom, w tym bezdomnym. Od początku zdecydowano, że realizacja usługi zostanie powierzona organizacji pozarządowej. Warto zauważyć, że w podobny sposób zadanie to wykonuje większość samorządów. Ponadto Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Oleśnicy nie dysponuje lokalem, w którym można prowadzić ogrzewalnię. 

Ad. 8. Stosowanie opakowań jednorazowych przy wydawaniu posiłków osobom bezdomnym i potrzebującym wynika z konieczności zachowania wymagań sanitarnych w związku z ogłoszonym stanem epidemii. Umożliwienie spożywania obiadów w pomieszczeniu stołówki znajdującej się w budynku Centrum Usług Społecznych w Oleśnicy, przy ul. Armii Krajowej 2 spowodowałoby, z uwagi na obostrzenia wprowadzone dla tego typu placówek znaczne wydłużenie czasu pracy kuchni ze stołówką oraz konieczność dodatkowego zatrudnienia pracowników w celu kontrolowania przestrzegania zasad higienicznych i dystansu społecznego. Nadmieniam, że dotychczas żadna z osób korzystających z bezpłatnych obiadów przygotowywanych przez kuchnię prowadzoną przez MOPS nie zgłosiła pracownikom Ośrodka potrzeby wydzielenia miejsca, o którym wspomina Pan Radny w swoim Zapytaniu.

 

Wcześniejsze pytania Pawła Bielańskiego  

Radny pisze: 

"W sprawie organizacji MIEJSKIEJ ogrzewalni i łaźni złożyłem do burmistrza Oleśnicy 10 pytań. Przypomnę, że burmistrz Jan Bronś jako gospodarz miasta i dysponent miejskiego budżetu w całości odpowiada za pomoc społeczną w naszym mieście. [...] 

Na dzień dzisiejszy mogę Państwu przekazać, że załączone zdjęcia miejskiej ogrzewalni i łaźni to tylko wycinek skali problemów, manipulacji i niezrozumiałych decyzji podjętych przy organizacji miejsca pomocy dla najbardziej potrzebujących mieszkańców Oleśnicy".


Paweł Bielański/Fb


ZAPYTANIE 

złożone przez Pawła Bielańskiego w dniu 6 listopada 2020 roku

Na podstawie Art. 24 ustawy o samorządzie gminnym, w związku z realizacją zadnia własnego Gminy Miasta Oleśnicy o charakterze obowiązkowym wynikającym z Art. 17 ust 1 pkt. 3 ustawy o pomocy społecznej tj. „udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym", wnoszę zapytania sprawie zamówienia usługi polegają­cej na prowadzeniu ogrzewalni i łaźni dla mieszkańców Miasta Oleśnica oraz interwencyjnie dla osób bezdomnych przebywających w przestrzeni publicznej Miasta Oleśnicy przywiezio­nych przez Policję lub służby medyczne. Zapytania jak poniżej: 

1. Jak była treści zapytania ofertowego określającego minimalne wymagania konieczne do prowadzenia miejskiej ogrzewalni i łaźni? (w odpowiedzi proszę o przesłanie kserokopii zapytania). 

2. Jakie ustalenia zapisano w protokole wyboru oferty potwierdzający spełnienie wymogów stawianych przez oferentów w przedmiotowym zapytaniu ofertowym? (w odpowiedzi proszę o przesłanie kserokopii protokołu lub innego dokumentu potwierdzającego wybór oferty). 

3. Czy w ramach badania złożonej oferty sprawdzono dokumenty poświadczające dopuszczenie lokalu użytkowego przy ulicy Kolejowej 2 w Oleśnicy z przeznaczeniem na miejską ogrzewalnię i łaźnię; w tym opinii SANEPID, opinii Straży Pożarnej, przeglądów okresowych budynku i innych wymaganych prawem dokumentów pozwalających na użytkowanie budynku na cel określony w zapytaniu? 

4. Jakie były ustalenia wizji lokalnej w lokalu przy ulicy Kolejowej 2 w Oleśnicy, gdzie zorganizowano miejską ogrzewalnie i łaźnie. Czy stwierdzono spełnienie wymogów stawianych w zapytaniu ofertowym? 

5. Jak brzmi treść umowy na świadczenie przedmiotowej usługi zawartej z Usługodawcą?
Jaką kwotę przeznaczono na usługę związaną z funkcjonowaniem miejskiej ogrzewalni i łaźni? (w odpowiedzi proszę o przesłanie kserokopii umowy). 

6. Jakie wydziały Urzędu Miasta Oleśnicy oraz MOPS w Oleśnicy odpowiedzialne są za zlecenie i nadzór świadczenia przedmiotowej usługi w trakcie trwania umowy. 

7. Wskazanie procedury lub zarządzenia obwiązującego w MOPS w Oleśnicy na postawie której ustalono tryb przeprowadzenia zapytania ofertowego, w tym zastosowania 7 dniowego terminu na złożenie oferty. 

8. Kto podjął decyzję o dopuszczeniu do użytkowania na potrzeby świadczonej usługi lokalu użytkowego przy ulicy Kolejowej 2 w Oleśnicy, którego stan techniczny na dzień 01.11.2020 rok nie spełniał wymogów zapytania? Ponadto w związku z obowiązkiem realizacji zadnia własnego gminy tj. „udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym" (art.17 ust.l pkt.23)", składam zapytania: 

9. W jaki sposób wydawane są obecnie ciepłe posiłki dla osób ich pozbawionych, w tym osób bezdomnych. Dlaczego ciepłe posiłki osoby bezdomne spożywają w przestrzeni otwartej - na zewnątrz budynków? 

10. W jaki sposób i w jakim miejscu wydawane jest ubranie dla osób bezdomnych w myśl ustawy o pomocy społecznej?

 

ODPOWIEDŹ

dyr. MOPS, Janusza Marszałka

W odpowiedzi na zapytanie z dnia 6 listopada 2020 r. skierowane za pośrednictwem Przewodniczącego Rady Miasta Oleśnicy do Burmistrza Oleśnicy w sprawie realizacji przez Miasto Oleśnicę zadania polegającego na udzielaniu schronienia, zapewnienia posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Oleśnicy wyjaśnia: 

Ad. 1. Treść zapytania ofertowego określającego wymagania konieczne do prowadzenia miejskiej ogrzewalni umieszczonego na stronie internetowej Ośrodka oraz wysłanego drogą mailową do 7 podmiotów stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego pisma. 

Ad. 2. Kserokopia protokołu sporządzonego w związku z wyborem oferty na prowadzenie ogrzewalni stanowi Załącznik nr 2 do niniejszego pisma. 

Ad. 3. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2018 r. w sprawie minimalnych standardów noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, schronisk dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi i ogrzewalni (Dz. U. z 2018 r., poz. 896) nie formułuje obowiązków w tym zakresie. 

Ad. 4. Zgodnie ze złożoną ofertą ogrzewalnia miała być urządzona w obiekcie znajdującym się w Oleśnicy, przy ul. Moniuszki 1 A, jednak z uwagi na włamanie oraz jego dewastację nie doszło do jego przekazania przez PKP Nieruchomości podmiotowi, który wygrał przetarg. W obliczu braku możliwości udostępnienia lokalu, prowadzonego przez KPP w Oleśnicy postępowania wyjaśniającego, z uwagi na upływający czas oraz niskie temperatury podjęto decyzję o uruchomieniu ogrzewalni w trybie pilnym w siedzibie stowarzyszenia Służby Ratownicze. 

Ad. 5. Kserokopia zawartej umowy na świadczenie przedmiotowej usługi zawarta ze stowarzyszeniem Służby Ratownicze stanowi Załącznik nr 3 do niniejszego pisma. Na realizację usługi w bieżącym roku przeznaczono maksymalnie kwotę 31.000 zł. 

Ad. 6. Za zlecenie i nadzór nad realizacją przedmiotowej usługi, podobnie, jak w latach poprzednich odpowiada Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Oleśnicy. 

Ad. 7. Ustalając termin składania ofert kierowano się, w trosce o osoby bezdomne, koniecznością jak najszybszego uruchomienia realizacji usługi. Należy zauważyć, że w latach poprzednich usługodawca składał ofertę na realizację zadania w siedzibie MOPS w Oleśnicy bez ogłaszania naboru ofert. 

Ad. 8. Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w odpowiedzi nr 4, decyzję o prowadzeniu ogrzewalni w obiekcie przy ul Kolejowej 2 w Oleśnicy Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Oleśnicy podjął wspólnie ze stowarzyszeniem Służby Ratownicze. W przeciwnym wypadku, osoby bezdomne nie mogłyby korzystać z tej formy pomocy. Wskazywana przez Pana Radnego w mediach społecznościowych możliwość urządzenia ogrzewalni w lokalu przy ul. Wojska Polskiego 13, nie mogła mieć miejsca, nawet w trybie interwencyjnym, z uwagi na bezumowne jego zajmowanie. 

Ad. 9. Ciepłe posiłki wydawane są mieszkańcom Oleśnicy spełniającym kryteria ustawy o pomocy społecznej na podstawie wydanych decyzji administracyjnych w tym zakresie przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Oleśnicy. Wydawanie obiadów odbywa się w stołówce prowadzonej przez Ośrodek w siedzibie Centrum Usług Społecznych w Oleśnicy, przy ul. Armii Krajowej 2. 

Ad. 10. W ramach realizacji usługi polegającej na prowadzeniu ogrzewalni stowarzyszenie Służby Ratownicze zaopatruje osoby bezdomne w brakującą odzież. Z informacji uzyskanych od Stowarzyszenia wynika, że pozyskuje ono odzież nową oraz używaną, nadającą się do dalszego korzystania, podobnie jak PCK, w wyniku prowadzonej zbiórki. W przypadku zaistnienia potrzeby wyposażenia danego klienta w brakującą odzież istnieje możliwość przyznania pomocy finansowej w formie zasiłku celowego.

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Merytoryczna dyskusja. Komentujący są wyrazicielami własnych opinii.

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.